سهرالليالي
منتدى سهرالليالى ♥♥ .... أحلى منتدى
مرحبا بك ....عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائها اهلا بك فى اسره منتدى ......... 🌺 سهرالليالى
احلامنا البسيطه لازم تجرى فى دمنا علشان نقدرنعيش ونحقق حلمنا♥♥.

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

سهرالليالي
منتدى سهرالليالى ♥♥ .... أحلى منتدى
مرحبا بك ....عزيزي الزائر. المرجوا منك أن تعرّف بنفسك و تدخل المنتدى معنا. إن لم يكن لديك حساب بعد, نتشرف بدعوتك لإنشائها اهلا بك فى اسره منتدى ......... 🌺 سهرالليالى
احلامنا البسيطه لازم تجرى فى دمنا علشان نقدرنعيش ونحقق حلمنا♥♥.
سهرالليالي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
المواضيع الأخيرة
السارق والمسروق من الثلاثاء مايو 10, 2022 12:26 amمحمد السحرى
الى كوفيد 19 كرونا الجمعة أبريل 01, 2022 12:27 amمحمد السحرى
من وحى حبك الخميس مارس 31, 2022 11:54 pmمحمد السحرى
أعجاز علمى فى سورة الكهفالسبت يناير 29, 2022 6:58 pmسهرالليالي
الزمالك فى الجولالثلاثاء سبتمبر 28, 2021 10:49 pmمحمد السحرى
םבםב ﷺ صلوا عليه وسلموا تسليما ﷺ ✿الثلاثاء فبراير 23, 2021 8:42 pmسهرالليالي
البرجر...............اعرفى ازاى تعمليه ف البيتالإثنين ديسمبر 28, 2020 8:25 pmساره
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
2108 المساهمات
1238 المساهمات
1109 المساهمات
1042 المساهمات
906 المساهمات
880 المساهمات
868 المساهمات
839 المساهمات
778 المساهمات
638 المساهمات
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 23 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 23 زائر :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحث

لا أحد

مُعاينة اللائحة بأكملها

The Sniper
The Sniper
مشرف عام
مشرف عام
ذكر
تاريخ الميلاد : 21/05/1987
العمل/الترفيه : lawer
المزاج : good
تقييم : 0

صلاح جاهين Empty صلاح جاهين

الخميس يناير 08, 2009 3:21 pm
وعجبي,,,,,,,,,,,,
قالو زمان في الامثال صبع الرجال بياع وادي الصباع طلعت تبيع وتقول صفقات سألنا أ/ رجل أعمال في حوار في أقتصاديات الصباع.
بيحب بلده/ بما أن حضرتك من كبار رجال الاعمال في مصر وفي الشرق الاوسط ممكن نسأل حضرتك بعض الاسأله
أ/ رجل أعمال: طبعا طبعا..........
بيحب بلده : لو أحدي شركاتك خسرت مبالغ كبيره ومن الصعب عليك أسترجاعها تعمل ايه في الشركه
أ: رجل أعمال : في الاول لازم أعرف أسباب خسرتي لانها ممكن تكون أداره ( وده اكيد) او سوء تخطيط للسوق (وده باين من الكلام) او فساد في التعاملات في الصفقات
: ممكن تشرحلنا بالتفصيل هتعمل ايه وهل لابد انك تبيع الشركة لو أنها خسرنا
: في كل حالات اسباب الخساره لازم ادرس الوضع المالي للشركة ووضع المشاريع المتعلقه بيها بس
صعب اني ابيعها لان كل شيء وليه حل وشعبنا عمره ما غلب في حاجه ما انت عارف ههههه
هههههههههه ههه
في حاله لو ان الاداره غير كفأ والوضع المالي سيء للغايه
1- هغير الاداره كلها واستعين بخبرات أجنبيه وأضع معه شباب من بلدي وابتدي اديهم كورسات في فنون الاداره وعلي حسابي وطبعا هيتخصم من مرتبهم ههههههههه ههههه انت عارف الحياه صعبه
2- سوف أقوم بالبحث في المشاريع القديمه وحاول أظهار اي مبالغ ممكن تقوي رأس مال الشركه
3- هجدول الديون الخارجيه ومن المفروض انها تكون ضعف مال الشركه بحيث يكون تسديدها سهل في فترة زمنيه طويله
4- وطبعا عن طريق علاقاتي هبتدي أخذ مشاريع تغطي ديوني السنويه المتركمه بحيث انها تكون مشاريع غير مبالغ فيها حتي استطيع ان افي بألتزماتها وده هيكون دور الاداره
5- وبتدريج وبعد سنتين علي الاكثر هكون مشكلة الاداره انتهت وهدور عجلة الشركه وبتسديد جزء من الديون هكون أخذت ثقة العملاء وبالتالي هقدر اني أخذ مشاريع أكبر وبكده هكون رجعت كل خسارة الشركه
6- أما عن اني ابيع فأنا لو بعتها بضعف تمنها اللي هي عليه هكون خسران علي المدي البعيد الا في حالة اني عايز أشتري شركة أكبر وحتي في الحاله دي بردو من النادر انها تحصل

: لوضفنا ان الشركة دي أول شركة قمت حضرتك بأنشأها وتعتبر رمز صمود وعصاميت حضرتك.
:لايوجد شيء اسمه العاطفه في دنيا المال لاكن لو هي رمز مهم لينا طبعا لا يمكن بيعها
7- وفي حاجه لو ان الاستثمار في بلدي لا يحقق ارباح فلابد من ايجاد بلاد تنشط فيها هذه الاسواق أستطيع ان أستثمر بها واعيد هيكلة الشركه في هذه البلاد ده لو عندي الامكانيه طبعا
وبطريقه دي هكون حلية مشكلة الاداره والديون وبيع الشركه
س: لما الاستعانه باشباب من بلدك ؟
ج: لسببين اولهم اني هصنع جيل من الاداره انا عارف امكانيتهم وحدوده كويس لاني انا اللي هديهم الكورسات في أماكن انا اثق فيها وده لرفع مستواهم للحد اللي انا اريده
السبب التاني لانهم عن طريق رفع مستواهم هيبتدو بعد فترة استقطاب كوادر من حولهم تعادل مستواهم
لان اللي أقل من مستواهم ده العلمي طبعا لن يستطيع مجارتهم في العمل وبالتالي هيبتعد من نفسه
س: هل الكرسات دي انت اللي هتحددها؟
ج: طبعا لا أمال أساتذة الجامعات بيعملو ايه
س:لو فشل الشباب في تحقيق الاداره دي ايه العمل؟
ج لو اني أعتمدت علي الشباب وتعليمهم بس وبالتالي أدارتهم حتي بعد رفع امكانيتهم العلميه فالفشل من عندي انا لانه لازم يكون في أداره عليا تتمثل في انتخاب كوادر علميه رائده لتوجيه الشباب دي بيتم أختيارهم من أصحاب الدكتوره والماجيستر
س: لكن من الممكن ان يكون هناك كوادر علميه لاكن امكانيتهم العمليه ضعيفه؟
ج: وعشان كده هما الاداره العليا مسؤلين عن التخطيط لا الحياة العمليه دي للشباب لانهم المستقبل
س: بس بعد فتره هترجع المشكله دي تاني
ج:صعب انها ترجع لاكن ممكن نقوم بعمل معهد خاص بالشركه يتم أستقطاب بعض الافراد بصوره دائمه ليكون هناك دائما تجدد في الاداره
وده بالطبع بعد فتره من الاستقرار المالي للشركه والاداري
محمـد العاشق
محمـد العاشق
سوبر
سوبر
ذكر
تاريخ الميلاد : 03/11/1987
العمل/الترفيه : لحد دلوقتى مش عارف دانى عايش وخلاص
المزاج : الحمد الله على كل شىء
تقييم : 1
https://sahr2009.yoo7.com/

صلاح جاهين Empty رد: صلاح جاهين